Sivut

keskiviikko 15. kesäkuuta 2016

Tiistaikisat 14.6.2016

Mitä mahtavin keli luvassa illan kisoihin. Tuulen luvattiin tosin heikkenevän lähes olemattomiin joskus klo 20.00 aikoihin.

Menin hyvissä ajoin töiden jälkeen rantaan uusimaan isopurjeen ratsastajia ym. Homma olikin nopeasti valmis ja hetken mielijohteesta päätin yksinäni lähteä tutustumaan lähtölinjan tuuliolosuhteisiin. Kone käyntiin, keula irti ja liikkeelle. Hieman joutui ottamaan käsillä tukea naapuriveneistä, koska tuuli tuli hieman sivusta. Peräsin ei tietenkään pure ennenkuin on hieman vauhtia. Hienosti meni lähteminen yksinäänkin. Kävin arvioimassa kryssikulmia lähtöalueella ja palasin takaisin omaan laituripaikkaan. Lisäsin n. 30 cm poijuköyden pituuteen, jolla varmistaisin pystyväni hyppäämään laiturille ennenkuin poiju alkaisin vauhtia jarruttamaan. Helppoa kuin heinänteko !! Yes ! Taas on yksi peikko pois harteilta, yksinkin voi mennä helposti.

Jani saapui satamaan n. 45 min. ennen starttia ja valmistelimme veneen illan kisaan. I Genoalla mentäisiin, koska tuuli todennäköisesti moinaisi illaksi. Alkupuoli kisasta meni erinomaisesti ja ero vastustajiin saatiin pidettyä samana. Kauimmaisen merkin kierrettyämme oli edessä pitkä myötätuuliosuus, jonka aikana myös tuuli lopahti melkein kokonaan. Siinä vaiheessa 2 kilpaikumppaneistamme nostivat spinnut ja menivät heittämällä meistä ohi. Yksi n. 30 jalkainen meni myös ohi, ilman spinnua. Kyllä se on pakko opiskella myös tuo spinnun käyttäminen, ettei jää jalkoihin.

Tuulen lopahdettua meidän vauhtimme oli 1-2 solmua avotuulilla, mutta sivu- ja luovihalssilla päästiin edelleen n. 4 solmun vauhtiin.

Maaliin saavuimme ajassa 20.46, eli kisareittiin meni yli tunti enemmän aikaa kuin viikko sitten. Hieno 4. sija kuitenkin !