Sivut

torstai 26. heinäkuuta 2018

Lomapurjehdus poikaporukalla

Suomenoja-Sumenlinna-Sakkeli-Suomenoja

Lähtö oli suunniteltu klo 10 aikaan. Seuraamme liittyisivät myös Hakalat. Olin vienyt tavarat veneelle jo edellisiltana, sillä lähtöpäivänä kulkuneuvonamme tulisi olemaan rakas Vespamme.

Ennen lähtöä käytiin hakemassa eväät reissuun Lidlistä ja suunnattiin rantaan. Eero toimii jo täysiverisesti kansipoikana ja lähdöt ja rantautumiset sujuvat mallikkaasti. Hommiin kuuluu myös koneen käynnistykset, sekä fendareiden keräys.

Tuulta ei ollut nimeksikään, joten ajelimme koneella Nokkalan kautta katsomaan Hakaloiden tilannetta. Ei näkynyt rannassa, joten jatkoimme koneella matkaa kohti Suomenlinnaa. Hakalat pääsivät lähtemään puoli tuntia meidän jälkeen, joten näköyhteys oli kuitenkin. Koneella jouduttiin menemään aina Suomenlinnaan asti, missä saapumishetkellä oli useita paikkkoja vapaana. Myös Hakaloille saatiin paikka meidän vierestä. Virvokkeiden jälkeen suuntasimme tutustumaan saareen tarkemmin.

Käytiin kaupalla jätskillä, vallilla katsomassa Silja Linen ohitus Kustaanmiekassa, syömässä Valimolla, sekä uimassa uimarannalla. Illalla käytiin vielä saunassa. Vene viileni mukavasti illaksi ja nukkuminenkin onnistui kohtalaisesti.

Aamulla heräilimme klo 8 aikaan ja nautimme aamupalan veneellä. Aamiaisen jälkeen lompsimme taas kaupalle jätskille ja pojat touhusivat hetken aikaa leikkipuistossa. Sen jälkeen aloitimme lähtövalmistelut ja suuntasimme kohti Sakkelia. Pojat menivät kummatkin toiseen veneeseen, joten minä pääsin purjehtimaan tämän siirtymän itsekseni.

Heti Suomenlinnasta ulos ajettuamme huomasin tuulta olevan riittävästi purjehdukseen, joten nostimme kumpikin vene purjeet ja suuntasimme Rysäkarin kautta kohti länttä.

Rysäkarin jälkeen kurssi muuttui entistä myötäisemmäksi ja päätin kokeilla spinnupurjehdusta yksinäni. Kaikki senkin puolesta meni hienosti ja kanssapurjehtijat alkoivat tulla perä edellä vastaan 😀

Spinnuttelin itsekseni melkein perille asti, mutta kun tuuli kääntyi täysin myötäiseksi, eikä tilaa leikkailuun ollut, päätin konetella loppumatkan. Autopilotin ohjatessa sain pakkailtua köydet ja purjeet pois tieltä mukavasti.

Sakkelissa keli oli erittäin lämmin ja kun sinilevästä oli niin paljon varoiteltu, oli uintiakin välteltävä. Veneen pohjan kuitenkin pesin harjaamalla, sillä kisakausi lähenee. Illalla käytiin saunassa ja grillailtiin katoksessa. Kelin alkaessa viiletä heräsivät myös hyttyset. Oli aika otta Thermacell taas käyttöön. Hyvin toimi. Luukkuja ei kuitenkaan voinut yöksi kättää auki, joten lämpöä riitti pitkälle yöhön, eikä nukkuminen ollut kovin helppoa.

Aamulla konemarssia Suomenojalle ja Vespalla kotiin. Kamat haettiin illalla autolla.