Sivut

perjantai 22. heinäkuuta 2022

Kesälomaretki 20-23.7

Eeron ja Hannan kanssa reissussa. Ajatuksissa olla muutaman yön reissu ja päästä hieman Sakkelia pidemmälle. Kauppahommat hoidettiin jo edellispäivänä ja kaikki säilyvä ladattiin myös veneeseen edellisen iltana. Jääkaappikamat yöksi kotiin.

Päästiin lähtemään n. klo 11 liikkeelle ja keli lupasi mukavaa 6 m/s luoteesta. Tällä tuulella pääsisimme kivasti Porkkalaan asti, jonka jälkeen tuulen oli määrä kääntyä länteen, joka olisi meille Porkkalanselälle täysin vastainen. Näin olikin. Matka meni hienosti Porkkalan majakalle asti, jonka jälkeen alkoi armoton ristiaallokko. Hetki koitettiin kryssiä, mutta paukutus oli melkoista. Otettiin purjeet alas ja konetettiin Porkkalanselkä. Bågaskärin aseman kohdalla saatiin taas purjeet ylös hetkeksi aikaa. Rantautuminen kerhon saareen Bejarholmeniin. Syötiin ja saunottiin. Illalla Tuomas, Rasse ja Felix tulivat moikkaamaan vastapäisestä saaresta.

Aamutoimien jälkeen ajelimme koneella oikoreittiä Barösundiin, joss käytiin kaupassa ja tankattiin. Sitten mentiinkin hissun kissun purjeilla Lähteelään asti, matkan kestäessä n. 8 tuntia. Janne oli myös siellä. Aaron tuli Essin kuydillä Jannen kaveriksi ja päätimme seuraavana aamuna siirtyä Sakkeliin.

Seuraavana aamuna lähdimme kohti Sakkelua, tuulta oli luvattu 5 m/s lounaasta ja mielessäni suunnittelin jo spinnuttelua aina Sakkeliin asti. Tuulta ei kuitenkaan ollut ollenkaan ja hetken purjehtimiskokeilun jälkeen oli luovutettava ja ajettava koneella puutarhaväylää pitkin Sakkliin. Lopussa pääsimme hieman purjehtimaankin. Sakkelissa tutut kuviot grillailuineen ja saunomisineen. Yöllä satoi, mutta autinko kuivasi veneen nopeasti aamuulla. Kotiin tultiin alkumatkanpelkällä isolla n. 6 solmun vauhdilla, mutta 13 virolaisen moottoriveneen eskaderin kasteltua meidän valmiudessa olleen fokan kannelta, nostettiin sekin loppumatkaksi kuivumaan.

Rantautuessa pääsimme auttamaan seurakaveria, jolla oli ongelmia rantautumisen kanssa.

Tosi kiva reissu ja kiva pitkästä aikaa päästä veneelle hieman pitemmäksi aikaa.

Lisää näitä. Loppulomalla ohjelmassa kalastusta ja mökkeilyä Nauvossa. Elo-syyskuu sitten taas veneillään niin paljon kuin ehditään.