Sivut

torstai 23. toukokuuta 2019

Veneen lasku 21.5

Veneen laskupäiväksi oli valikoitunut tiistai 21.5. Samana päivänä olisi kauden ensimmäiset tiistaikisat. Ne jäisivät kyllä nyt väliin, sillä veneenlasku oli klo 18.30 ja kisat alkaisivat 18.00.

Vene oli hyvin valmisteltu laskua varten, mutta konetta en tänäkään vuonna ollut käyttänyt ennen laskua. Apuna laskussa Petteri ja Janne.

Lasku ja maston pystytys meni ihan putkeen, mutta kone ei meinannut käynnistyä millään. Onneksi laskun suorittanut Karttunen jeesasi starttaamisen kanssa ja lopulta kone sitten hörähtikin käyntiin. Hieman kurjat fiilikset hommasta kuitenkin jäi, sillä koneen olisi suotavaa toimia kaikissa olosuhteissa.

Ajelimme veneen kolmistaan omaan ruutuunsa, jonka jälkeen apumiehet lähtivät omiin touhuihinsa. Heillä kummallakin omat veneet vielä tässä vaiheessa laskematta. Itse jäin rantaan touhuilemaan puomin ja isopurjeen paikoilleen.

Keskiviikkona kävin safkiksella kiristämässä vanttiruuvit oikeaan kireyteen, sekä aloitin perehtymisen jäähdytysvettä tiputelleeseen koneeseen. Olin aiemmin keväällä hommaan jo tutustunut ja tehnyt jo päätöksenkin, että irroittaisin vesipumpun kokonaan ja veisin huoltoon tai sitten Volvon ukko saisi tulla paikanpäälle korjaamaan vesipumpun. Päätin kuitenkin vielä kerran avata vesipumpun ja katsoa josko sen sittenkin saisi fixattua itse...

Keväällä huomasin myös, että makeavesipumppu pentteriin oli lakannut toimimasta. Epäilin sen saaneen vettä ja olin jo katsellut uutta pumppua erinäköisistä verkkokaupoista. Päätin kuitenkin kartoittaa hieman tilannetta, jotta voisi olla varma siitä että pumppu itsessään on rikki, eikä esim. joku hapettunut liitin / katkaisia. Löysin veneen miljoonalaatikosta paukkulankaa, jotka kytkin suoraan pumpun johtoihin ja vedin piuhat akulle. Hemmetti, pumppuhan toimi. Irroittelin sokeripalaliittimet ja suihkuttelin niihin CRC:tä. Uudet kytkennät ja taas rokkaa homma.

Sain kuin sainkin tarvittavat osat irti ja pääsin vaihtamaan hajonneen tiivisteen. Koekäytön yhteydessä totesin, että vesivuoto ongelmakohdasta lakkasi, mutta ilmeni 2 uutta vuotoa. Impellerin kannen paperitiivistä, sekä kumitiiviste vesipumpun ja termarin välisestä putkesta täytyisi myös uusia :) Ajelin samoin tein Volvolle ja hommasin nämä tiivisteet. Kerroin samalla käynnistysongelmasta ja sain vastauksen, että kyseessä on ollut joku ilma-ongelma, jotka ovat tyypillisiä pitkän tauon jälkeen. Tämä alun jälkeen kone on joka kerta startannut hienosti.

Illaksi koulun johtokunnan kokoukseen, jonka jälkeen lähdimme Eeron kanssa venehommiin. Pari tiivisteen vaihto ja veden tippuminen loppui.

Eero nautti taas veneessä olosta täysillä, eikä olisi millään halunnut lähteä kotiin veneeltä. Tästä on kiva aloitella kautta !

Nyt on veneessä kaikki valmiina ja toiminnassa kesän seikkailuihin !

1 kommentti:

  1. Vuodenajasta johtuen, meillä on edessä veneen talviteloille laittaminen ja huolto. Korkeapainepumppu pitäisi myös huoltaa. Hyvä, että saitte pumpun ongelman ratkaistua noinkin helposti, uusilla kytkennöillä.

    VastaaPoista