Sivut

keskiviikko 19. heinäkuuta 2017

Muksujen kanssa matkassa + Hannan työkaverit iltareissulle

Maiju sai neljän päivän työrupeaman valmiiksi, joten päätimme lähteä kaikkien kolmen muksun kanssa yhdeksi yöksi reissuun. Kohdetta ei ollut vaikea valita, sillä luvassa olisi sadekuuroja, eikä niin lämmintä. Sakkeliin suuntasimme taas.

Ennen lähtö pinavisiitti Lidliin, josta matkaan tarttui tällä kertaa grillillä valmistettavaa ruokaa. Mukana oli kesän ensimmäisen kerran myös naapurin Jokelta hommaamani Cobb-grilli.

Lähdön hetkellä mantereen päällä oli hurjan näköinen ukkosrintama, joka paiskoi salamoitaan Keilalahden suunnalla. Muutama nopea kuuro saatiin mekin päällemme, mutta ehdimme Miisan kanssa vetämään sadevaatteet päällemme ennen sateen alkua. Miisalle kaivettiin keulasta iskän vanha keltainen Rukka-sadeasu, jollaista nuoriso taas havittelee 😀.

Matka tultiin komeasti purjeilla, välillä ihan vauhdikkaastikin. Vene pistettiin tällä kertaa parkkiin saunan puoleiseen laituriin. Olimme ainoa vene paikalla.

Iltapäivä kului leppoisasti tikanheiton, koronan pelaamisen, sekä löhöilyn merkeissä. Oli aika koeponnistaa Cobb-grilli, millä hoituisi päivällisen valmistus. "Sytytyspanos" syttyi hienosti ja alun pienen savuttamisen jälkeen alkoi tuottamaan lämpöä grillausta varten. Cobb-grilli on siitä kätevä vehje, että se ei reunoiltaan, eikä pohjasta lämpeä ollenkaan. Sillä voi siisi grillailla voi siis sitloodassa. Tänään valmistimme kanaa, minihampurilaisia, nakkeja ja haloum-juustoa. Hyvin onnistui. Aika hauska ohjelmanumero tuo grillauskin. Asiaankuuluva Grillimaisteri-paita sopi tunnelmaan täydellisesti. Kysyin kaupassakäydessämme henkilökunta-alennustakin, ei irronnut 😀

Syömisen jälkeen totesimme, että tämän puolen laiturille ei ilta-aurinko paistakaan ja päätimme vaihtaa laituria. Grilli ruffin katolle jäähtymään, kone käyntiin ja paikanvaihto.

Samaan aikaan kanssamme Espoonlahden puolen laituriin rantautui myö isompi Bavaria, sekä heidän vieraanaan saksalainen 45 jalkainen purkkari, jolle Sakkeliin rantautuminen oli ensivisiitti Suomeen. Lähdin lämmittämään saunaa, jonka aikana nuoriso pelaili läpsyä auringonpaisteessa. Sauna ei jostain syystä lämmennyt kunnolla ja tarjosi tosi miedot kosteat löylyt. Saunan jälkeen mainostin Saksalaisille edellisellä visiitilläni nähneeni kiiltomatoja, joiden mahollisesta näkemisestä hekin kovasti innostuivat. Lupasin koputella heidän leulaansa, mikäli niitä taas hämärän laskeuduttua näkyisi.

Virittelimme makuupussit, söimme iltapalat ja kuuntelimme Lasse Mårtensonin parhaita hämärän laskeutuessa. Kävimme vielä illalla katsomassa kiiltomatoja, mutta eipä näkynyt.

Hyvin nukutun yön jälkeen otimme aamun rauhallisesti ja suuntasimme kotiin. Miisa valitsi reitiksi Suvisaaristo läpi menevän sisäreitin. Miisa hoiteli pinnamiehen hommat mallikkaasti ja selkeästi tykkäsi.

Illaksi olin luvannut viedä Hannan työkavereineen iltapurjehdukselle. Lähtemään päästiin viiden aikaan. Vaikka yksi vieraista kärsi selkäkivuista, saatiin hänetkin muutaman yrityksen jälkeen kyytiin.Taisi olla kaikille kolmelle vieraalle ensimmäinen kerta purjeveneessä. Tuulta ei paljoa ollut, mutta etenemään päästiin silti. Kiersimme Miessaaren, jonka jälkeen tiputin Hannan ja työkaverit Nokkalan Majakan laituriin ja koneilin siitä itsekseni Suomenojalle.

Grilli on mahtava lisä veneeseen, joka tuo ruoanlaittoon paljon uusia mahdollisuuksia. Uskomatonta ko grillissä on myös se, että yhdellä käytöllä ruokaa voi valmistaa about 2,5 tuntia. Kiirettä ei siis ole !