Tänään edessä oli taas tiistai-kisat. Olin ennen kisoja sopinut veneelleni kuitenkin katsastuksen. Katsastus oli nopeasti tehty ja hommakseni jäi vain pelastusrenkaan merkkaukset ja heijastinteippien asennus. Maston valot eivät katsastuksessa toimineet, vaikka olivat aiemmin pelanneet ihan ok. . Muuten meni hienosti ja sain veneen katsastettua. Uusi tarra koristaa nyt veneen kylkeä. Edellinen olikin vuodelta 2008. Nyt saamme sitten käyttää Meritie-venekerhon lippua kulkiessamme.
Kisaa varten valitsimme keulille III genoan, jota en aikaisemmin olekaan käyttänyt. Hieman hoppu tuli lähtölinjalle ja isoa nostaessamme se jäi kiinni reivikoukkuun ja purjeeseen tuli pieni reikä. Täytyy ostaa korjausteippiä, ettei pääse repeämään. Harmittava tapaus.... plotteri ei lähtenyt päälle koko kisan aikana. Tuulta oli parhaimmillaan kuulemma 12. m/s. Purjeen valinta näytti osuvan oikeaan. Meitä selkeästi nopeampi vene oli näissä kisoissa ainoastaan Elan 31, joka on varusteltu täysin kisapeliksi.
Kisa meni tosi hienosti johdossa aina viimeiselle käääntöpoijulle asti, missä Genoan skuutti irtosi purjeesta kokonaan. Siinä hässäkässä meistä meni kaksi venettä ohi. Tuulta oli sen verran reippaasti, että purjeesta kiinni pitäminen ja skuuttihaan uudelleen kiinnittäminen oli työn takanaa. Ilman tätä hässäkkää olisimme todennäköisesti olleet kisassa kakkosia. Taakse jäi taas Fe-83 ja Joken Finngulf 36 + joku muu. Parannusta viimeviikosta silti. Kilpakumppanit kehuivat meitä ja pahoittelivat myös tapahtunutta. Olisi mukava jos kisoissa olisi muita samalla LYS-luvulla olevia, ettei meidän aina tarvitsisi olla takaa-ajetun roolissa.
Kisan jälkeen huomasin valopetroolia lattialla ja asiaa hieman tutkittuamme totesimme lämppärin tankin huohotusputken ylivuotaneen, sillä kallistusta oli välillä aika reilusti. Yhden kerran peräsimen pito loppui kokonaan ja vene käänsi itsensä vastaiseen melkoisen kallistuman saattelemana. Todennäköisesti tässä vaiheessa valopetroolia pääsi vuotamaan sitloodan laatikkoon, josta se sitten valui aina pentterin alla olevaan huoltoluukkuun asti. Koitimme parhaamme mukaan putsata paikkoja ja korvata petroolin hajun tolun hajulla, mutta todennäköisesti haju hetken kyllä kestää.
Rannassa ryhdyimme etsimään vikaa plotteriongelmaan. Syylliseksi osoittautui viallinen pistotulppa, jossa miinusjohto oli ollut vain parilla säikeellä kiinni ja nekin olivat nyt irroneet kokonaan. Siitä siis oli johtunut virtojen ajoittainen häviäminen edellisilläkin reissuilla. Korjaus oli helppo ja nyt laite toimii taas. Hyvin pärjäsi kyllä ilmankin... Lowrance is back !
Olipa tapahtumarikas päivä. Viikonlopulle on suunnitteilla yön yli reissu kaverin kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti