Sivut

keskiviikko 27. heinäkuuta 2016

Kesäloman loppurutistus, Kaunissaari ja Pokemonpitoinen Suomenlinna.

Kesäloma läheni loppuaan ja lähdimme vanhimman ja nuorimmaisen kanssa parin yön reissuun kohti itää. Ensimmäisenä kohteena oli Sipoon Kaunissaari, jonne pääsimme mukavassa sivumyötäisessä mukavaa vauhtia. Tällä miehistöllä en kuitenkaan spinnua lähtenyt virittelemään, vaikka paikka olisi ollutkin.

Kaunissaari oli muuttunut mielesäni melkoisesti viimeisen 10 vuoden aikana, sen verran on edellisestä visiitistä. Maanantai sattui vielä olemaan se kaikkien huonoin päivä palveluiden osalta. Saunat eivät lämpiäisi, ravintola olisi kiinni, eikä kauppavenekään vierailisi saarella. Onneksi ruokaa ja juomaa oli varattu riittävästi mukaan.

Heti saareen saavuttuamme teimme pikaisen kierroksen etsiessämme paikkaa mihin satamamaksun (13 €) voisi maksaa. Eipä löytynyt. Infopisteen ikkunassa oli kuitenkin puhelinnumero, johon soitettuamme kuulimme, että maksu kerättäisiin jos ehdittäisiin... Ilta meni mukavasti veneellä kokkailleen ja chillaillen. Eero pilkki, sekä onki ahkerasti ja sai melko likaisesta satama-altaasta (jossa vesi ei juurikaan pääse vaihtumaan) pari särkeä ja yhden ahvenen. Sorsat olivat varsin uskaliaita ja saivat syödäkseen meiltä jääneet pizzanpalat.

Loppuillasta päätimme vielä lähteä kävelylle ja taisimmekin kävellä melkein koko saaren ympäri. Pitä-aikaisia telttailijoita oli saarella paljon ja ihmettelimme moista asumismuotoa ihan tosissaan. Hyttysiä täytyi olla ja paljon, sellaisiin pusikkoihin teltat oli pystytetty. Tullessamme takaisin veneelle oli satamamaksujen keruu käynnissä ja pääsimme rahoistamme.

Aamu valkeni kirkkaana ja täysin tuulettomana, mutta päätimme alkuperäisen suunnitelmamme mukaisesti suunnata Suomenlinnaan, jonne ajattelin olevan viisasta päätyä ajoissa.

Koneella puksuteltiin koko matka ja nautiskelimme auringonpaisteesta. Autopilotin ohjatessa meitä kohti määränpäätä jäi aikaa nautiskella maisemista ja lisätä aurinkorasvaa.

Suomenlinnan satamaan päästyämme oli satama jo aivan täysi, eikä vapaita paikkoja juurikaan ollut. Vaihtuvuutta kuitenkin oli ja taisivat kaikki lopulta paikan saadakin.

Suomenlinnassa kävimme tutustumassa sukellusvene Vesikkoon, Sotamuseoon, kaikkiin mahdollisiin luoliin, tykkeihin, Suomenlinnan Panimoon ja Siwaan. Matkalla metsästettiin tietysti Pokemoneja. Ruokaa oli veneessä edelleen riittävästi, emmekä joutuneet turvautumaan ravintolapalveluihin. Eeron kanssa kävimme illalla miestensaunassa, jonka jälkeen mentiin vielä katsomaan rantatörmäitä ja niiden tykkejä. TArkoitus oli ehtiä nauttimaan jotkut virvokkeet Valimon ravintolaankin, mutta siitä myöhästyttiin nipinnapin. Eero sai pilkillään tosi komeita ahvenia veneestä kalastellen. Päästettiin kuitenkin kaikki takaisin kasvamaan.

Aamu valkeni taas upeana ja nukuimme meidän mittapuussa tosi pitkään, eli klo 9:00 asti. Syötiin aamupala rauhassa ja pistettiin paikkoja veneessä kuntoon. Kastetta on jo tosi paljon yöaikaan, joten kansi menee hurjan näköiseksi kun ihmiset kulkevat edestakaisin. Ilma oli niin lämmin ja vesi puhtaan näköistä, että koko porukka meni uimaankin. Eero ensimmäistä kertaa uimassa pelastusliiveillä. Silloin älysin tilaisuuden tulleen ja vetäisin sukelluslasit päähäni ja ryhdyin puhdistamaan veneen pohjaa levästä. Ei sinne paljoa ollut tarttunutkaan, mutta kaikki turha on hyvä saada pois ennen tiistaikisojen alkua.

Juuri ennen kotiinlähtöä Suomenlinnaan tuli vaimoni sisko perheineen, jotka kävivät myös ensi kertaa tutustumassa veneeseemme. Pian heidän visittinsä jälkeen päätettiin lähteä kotimatkalle. Heti Suomenlinnan salmesta päästyämme nostimme purjeet ja seilasimme kotisatamaamme. Mukava tuuli tarjosi hyvät kyydit perille asti. Melkki ja Pihlajasaari kierrettiin ulkokautta. Lapset tasasivat kulkua laitaläskeinä :)