Sivut

maanantai 4. heinäkuuta 2016

Kesäloman aloituspurjehdus

Tuoreen firmanperustamisen vuoksi varsinaista kesälomaa ei juuri pääse pitämään, mutta etänä pyritään hoitamaan heinäkuun hommat.

Suunnitelmissa oli miehistönvaihtoja, vierailua tuttujen mökillä ja kipparille 3 yötä veneessä. Yes, kuulostaa mukavalta.

Reissuun startattiin tyttäreni Maijun, sekä hänen poikaystävänsä Eetun kanssa heti perjantaina töiden jälkeen. Mukava myötätuuli kuljetteli meitä kohti länttä ja ensimmäisen yön määränpääksi oli valittu Stora Brändö. Matka sinne taittui varsin mukavasti ja sisään satamaan mentiin saari kiertäen myötäpäivään. Kaiku näytti kapeimmassa kohdassa 0 cm vettä kölin alla.... ei kolissut kuitenkaan. Illalla kävimme kiertämässä koko saaren jalkaisin, kiipesimme juomaan juomat lintutornille ja grillailimme makkaraa nuotiolla. Teinitkin viihtyivät varsin mukavasti. Itse heräsin aamulla jo kuuden aikaan ja lähdin jaloittelemaan saaren rannoille. Ilma oli mitä mahtavin ja tuulikin tuntui tulevan idästä. Se sopi suunnitelmiimme loistavasti. Nuoriso vaan nukkui, joten touhuilin itsekseni kaikenlaista. Kävin heittämässä muutaman heiton virveliä, uimassa ja lintuja tarkkailemassa.

Nuorison herättyä söimme pikaisen aamupalan ja lähdimme jatkamaan matkaa. Tarkoituksena olisi saapua ennen klo 12.00 Porkkala Marinaan, jonne vaimoni toisi ystäväni Petterin ja ottaisi Maijun ja Eetun kyytiin kotimatkalle. Vaimon ja meidän ajoitus meni tosi nappiin ja olimme satamassa n. 20 min ennen heitä. Ehdin auttamaan erään vasta-alkaneen purjehtian veneen siirrossa toisesta laiturista, jotta hän pääsisi lähemmäs pistoketta. Hyvin selvittiin siirrostakin.

Ennen reissun jatkamista kävimme kaupasta hakemassa jotain puuttuvia juttuja ja joimme yhdet oluet rannan terassilla. Sanottiin moikat muulle perheelle ja suunnattiin keula kohti Porkkalan selkää. Leuto takatuuli liikutti meitä mukavasti, joskin tuuli tuli niin takaa että purjeita oli hankala saada vetämään. Spinnukeliä pukkasti taas kerran, mutta en ole siihen hommaan vielä tässä kohtaa lähtenyt.

Porkkalan selän ylityksen jälkeen suuntasimme kohti Olympia-väylää, sillä siellä sijaitsisi yhden Petterin kaverin kesäpaikka, johon meidät oli kutsuttu. Koko matka myötäiseen, mahtavassa auringonpaisteessa. Perille mökille saavutiin n. viiden aikaan ja samantien meidät kutsuttiin ruokapöytään, jossa tarjolla oli viinejä, katkarapuja, savulohta, uusia perunoita ja erilaisia sillejä. Huhhuh ! Syömisen jälkeen saunottiin ja pelailtiin Plootua, joka muuten on aivan mahtava peli.

Mielettömän sattuman reissuun toi se, että mökki missä vierailimme sijaitsi naapuritontilla oman venekerhoni saaripaikan kanssa. Ei tällaista sattumaa kyllä ole olemassakaan. Tulipahan samalla katsastettua sekin, kun tein kävelyvisiitin sinne aamusta ennen lähtöämme kohti Porkkala Marinaa.

Reitiksi paluupurjehdukselle valittiin Porkkalan selän sisäväylä, mitä työnnettiin menemään todella rauhallista vauhtia tuulen ollessa jälleen kerran takaa. Upeat maisemat reitillä kyllä oli, mutta aikaa meni todella paljon. Viimeisen 8 mailin kohdalla Petteri sai minut houkuteltua spinnun nostoon, johon totesin olosuhteiden olevan mitä parhaimmat. Virittelimme spinnua varten tarvittavat vehkeet kuntoon, alagaijaa emme kuitenkaan lähteneet virittelemään. Spinnun nosto meni tosi hienosti, vene sai valtavasti lisää vauhtia ja muutenkin meno oli sekä jännittävää että todella mukavaa. Spinnujiippejäkin tehtiin muutama ja niistäkin selvittiin tosi hienosti. Jossain vaiheessa alkoi melkoinen vesisade, mutta sitäkään ei oikeastaan edes huomannut, kun tekemistä oli niin paljon. Pääsimme spinnulla mukavasti ihan Porkkala Marinan edustalle asti, missä laskimme purjeet ja ajelimme satamaan. Illalla käytiin pizzalla ja saunassa, sekä katsottin Islanti-Ranska matsia ipadilta. Ei tarvinnut paljoa unta houkutella.

Kotimatka maanantaina vedettiin moottorimarssia, koska tuulta ei ollut ollenkaan. Reitiksi päätimme valita puutarhaväylän. Huomattavasti enemmän nähtävää kuin ulkoreitillä.

Upea reissu ja tulipahan yövyttyä veneessäkin vähän useampi yö. Kaikki veneessä toimi loistavasti.