Sivut

maanantai 10. heinäkuuta 2017

Kesän ensimmäinen "retki'

Kalenterimerkintä "Iskän purjehdus pe-su" oli vihdoin saavutettu. Suunnitelmissa oli siirtää vene yksinpurjehduksella torstaina Porkkala Marinaan, jonne Hanna toisi Maijun kaveriksi illalla. Maiju kuitenkin pyydettiin duuniin myös seuraavaksi aamuksi, joten hän pääsisi liittymään miehistöön vasta perjantaina töiden jälkeen.

Lähdin yksinäni siirtämään venettä kohti Porkkalaa torstaina neljän aikaan. Purjeet ylös heti satamasta päästyä ja suunta kohti länttä. Fokka keulilla sain ihan mukavasti vauhtia aikaiseksi ja aluksi näytti siltä, ettei vendoja juuri tarviitaisi Kytön selän ylittämiseen. Tuuli kuitenkin lopahti kokonaan Kytön kohdalla, jonka jälkeen se taas virisi, mutta suunta oli ihan mitä sattuu. Välillä myötäisen henkäilyjä ja välillä täysin vastaisen.. Puolen tunnin vaihtelun jälkeen se kuitenkin vakiintui sellaiseksi, että pääsin purjeilla aina Skrobbanin edustalle asti, missä otin purjeet alas ja ajelin koneella Porkkala Marinaan. Jouduin matkan aikana kaksi kertaa kaivamaan takin esille sadekuuron osuessa kohdalla. Sataman edustalla pääsin aivan vierestä näkemään kalasääksen kalastusta. Se lehotteli todella korkealla lähes paikallaan, jonka jälkeen se tuli kynnet edelle syöksymällä veteen. Upea näky. Perillä olin about klo 20.00. Olin etukäteen varmuuden vuoksi varannut paikan satamasta, mutta saavuttuani sinne huomasin, että paikkoja oli vapaana vaikka kuinka paljon. Otin sopivimman vapaan paikan ja sain naapuriveneeltä apuja rantautumiseen. Peruin varaamani paikan, jotta se olisi vapaana jollekin muulle satamaan saapuvalle. Kiinnityin myös maasähköön, koska se kuului satamamaksuun (24 €). Illalla kävin syömässä Brygganilla pizzan, missä edelliskaudelta tuttu Martin tarjosi erinomaista palvelua. Ravintolan sulkemisen jälkeen jäimme erään toisen veneilijäpariskunnan, sekä Martinin kanssa nautiskelemaan oluita terassille ja keskustelemaan jos jonkinlaisista asioista. Erittäni mukava tuokio. Noin puolen yön aikaan painuin veneelle ja suljin luukut. Uni tuli helposti.

Aamulla nukuin poikkeuksellisesti todella pitkään (8.30 asti) ja valmistelen rauhakseen aamupalan itselleni, luin vähän kirjaa sekä yritin pilkkiä veneen alta itselleni lounasta. Kala ei kuitenkaan ollut syönnillään. Aamiaisen jälkeen päätin lähteä tutustumaan Lähteelässä sijaitsevaan lintutorniin. Aluksi käännyin yhden risteyksen ennen aikojaan ja päädyin jollekin seurakunnan leirikeskukselle. Lopulta lintutorni löytyi ja se olikin erittäin mieletön sekä korkeudeltaan, että näkymiltään. Takaisin veneelle tulinkin hölkäten, jonka jälkeen palkitsin itseni oluella. Kävn kaupasta ostamassa ruokaa ja valmistelin sen itselleni veneellä, jonka jälkeen olikin ruokalevon aika. Pian päiväunilta heräämisen jälkeen äitini toi Maijun satamaan ja pääsisimme aloittamaan yhteisen reissumme. Sitä ennen joimme kuitenkin äidin kanssa kahvit sataman terassilla.

Irroittelime Maijun kanssa köydet klo 16 aikoihin ja suuntasimme kohti Porkkalan selkää tarkoituksenamme mennä seuraavaksi yöksi venekerhomme kohteeseen Bejarholmenissa. Porkkalanselän ylitys meni tiukassa kryssissä I Genoalla. Tuulta ei ollut älyttömästi, mutta vauhtia saimme silt 5-6 solmun verran koko ylityksen ajan. Selän ylitettyämme tuuli kääntyi reitillämme täysin vastaiseksi ja ajelimme viimeiset 5 mailia koneella. Tässä kohtaa pääsimme näkemään merikotkan melko läheltä, kun se kävi poimimassa kuolleen lokin merestä. Hämmästyksemme oli suuri, kun huomasimme sataman olevan tyhjä muista veneistä. Saisimme siis todennäköisesti olla yksinämme, koska kello oli jo 20.30 kun rantauduimme. Ei sinne muita veneitä tullutkaan. Lämmitimme itsellemme rantasaunan, jonka jälkeen yritimme katsoa veneessä elokuvaa, mutta väsymys vei kuitenkin voiton eikä leffa jaksanut katsoa.

Seuraava aamu valkeni täysin pilvettömänä, sekä tuulettomana, mutta sääennuste oli luvannut että tuuli nousisi hieman puolen päivän jälkeen. Niinpä emme pitäneet mitään kiirettä lähtemisen kanssa vaan etenimme askareissamme varsin rauhallisesti. Köydet irroitettiin n. klo 11, jolloin tuuli jo hieman henkäili. Alkuun purjehdimme I Genoan ja ison avulla, mutta kun tuuli asettui hieman enemmän myötäiseksi, vaihdoimme Genoan spinnuun. Vauhtia tuli heti 1,5 solmua lisää ja tekemistä roimasti enemmän, kun spinnua sai melko kapeassa salmessa trimmailla tosi aktiivisesti.

Porkkalanselällä tuuli tuli paljon tasaisemmin ja tuulikulma riitti juuri ja juuri spinnulla purjehtimiseen. Aika paljon isompi vene taustalla pysyi koko selän samalla etäisyydellä, mitä pidin omana onnistuimisenamme :) Ajoimme spinnulla aina Porkkala Marinalle asti, missä otimme purjeet alas ja ajoimme satamaan.

Illalla ohjelmassa oli ruokailu, päiväunet, saunassa käynti, sekä pizzat hyväksi havaitussa Brygganissa. Ajoissa veneeseen, luukut kiinni ja elokuva padilta. Nukkumaan ehkä klo 23 aikoihin.

Seuraava aamu valkeni taas pilvettömänä, joskin tuulettomana. Kotiin oli kuitenkin lähdettävä, sillä Maiju oli sopinut melkoisesti ohjelmaa loppupäivälle. Koko matka koneella sisäkautta, jolloin nähtävää olisi enemmän.

Hieno reissu ja mukavaa laatuaikaa esikoisen kanssa !