Sivut

lauantai 1. heinäkuuta 2017

Saunareissu Sakkeliin

Maju oli pitämässä kotibileet lauantaina ja ilmoitti, että muu perhe ei saa tulla kotiin ennen klo 23.30. Niinpä meidän piti keksiä tekemistä koko illalle. Miisa meni kavereillensa yökylään ja Hanna, Eero ja minä lähdimme merelle.

Edellispäivänä tuuli oli ollut ihan myrskylukemissa, mutta oli kyllä laantunut jo tälle päivälle. Edelleen tuuli reippaasti. Tuulen suunta oli poikkeuksellisesti idästä, joten lännen suuntaan pääsisi tänään avotuulilla. Purjeet taas ylös heti Epsin kohdalla ja siitä helppoa kryssiä kohti aavaa. Tuuli oli tosi puuskaista ja aiheuttikin muutaman reilumman kallistuksen, joista Hanna tietysti riemastui... Kun Suomenojalta päästiin ulos rauhoittui meno tosi paljon, tuulen tullessa melko lailla suoraan takaa. Fokkaa oli taas hankala saada asettumaan, joten hetken läplytystä katseltuamme laskimme sen alas. Pelkällä isolla mentiin taas 5-6 solmun vauhteja.

Eilisen jäljiltä avoimilla paikoilla oli vielä melkoisia maininkeja jäljellä. Itseni ja Eeron mielestä ne olivat hauskoja, Hannan mielestä ei niin hauskoja...

Seilasimme pelkällä isolla aina Pentalan eteläkärjen tuntumaan, missä laskimme purjeet ja ajelimme laituriin. Paikalla oli 4 muutakin venettä ja ajattelin saunavuorojen menneen meidän osaltamme ohi. Naapuriveneen rouva alkoi puhua saunavuoroista ja kertoi olevansa menossa saunaa lämmittämään, jotta heidän 18.00 alkavalle saunavuorolleen olisi sauna valmis. Tähän oli kuitenkin vielä 1h30 min aikaa, joten tarjouduin lämmittämään saunan ja kysyin olisiko ok ottaa 17-18 vuoro, mikäli sauna siihen mennessä saataisiin lämpimäksi. Tämä sopi kaikille !

Kävin pikaisesti sytyttämässä saunan, jonka aikana söimme välipalaa veneessä ja tutustuimme hieman saaren rakennuksiin, jota Hanna ei ollutkaan vielä nähnyt. Sauna saatiin lämpimäksi n. ko 17.20, joten meille jäisi 40 minuuttia aikaa saunoa. Sehän riittäisi.

Sakkelin sauna on tosi symppis pieni punamullan värinen mökki, joka käytännössä on veden päällä. Tosi tunnelmallinen paikka. Eero sai myös ensikosketuksensa deodoranttiin ja sehän nauratti :)

Saunan jälkeen puimme kaikki veneestä löytyvät vaatteet päälle ja irroitimme köydet. Suurimman osan matkasta tuuli ja aallot tulisivat suoraan edestä. Niin paljon tuulta oli, että kone ei normaaleilla kierroksilla jaksanut kuljettaa meitä kuin 3,5-4 solmun vauhdilla pärskeiden kastellessa ulkona matkustavia. Toisaalta meillä ei olisi kiire mihinkään, koska olimme kotiintulokiellossa. Ajoimme suoraan rannasta Roadhouseen syömään, jonkä jälkeen vielä Huurteille istumaan iltaa. Ehky + väsymys painoi melkoisesti ja koimme suurta helpotusta,kun Maijulta vihdoin tuli viesti, että kotiin saisi tulla.

Seuraavana päivänä kävin ottamassa käyttöön makeavesitankkimme, jotta saisimme tiskivettä ym. kesäloman purjehduksillamme. Yritin tätä jo Suomenlinnassa, mutta korkki oli jämähtänyt niin pahasti kiinni, ettei sitä rikkomatta saanut auki. Kävimme perjantaina Hannan kanssa ostamassa uuden läpiviennin makeavesitankille ja asensimme sen. Kun sain ilmalukon poistettua vesitankin  pumpusta lähti se iloisesti toimimaan. Nyt vielä WC:n huuhteluvesimysteerin selvitys, niin veneessä on taas kaikki hyvin.