Sivut

sunnuntai 18. kesäkuuta 2017

Artina33 siirtopurjehdus Espoo-Hanko

Tarkoituksena oli siirtää Jannen Artina33 -vene Espoosta Hankoon, josta perhe aloittaisi kesälomareissunsa Juhannuksena. Lähtöpaikkana Soukan Klobben, josta pääsimme lähtimään töiden jälkeen perjantaina klo 16.00 aikoihin. Tuulta ei paljoa ollut, mutta jotain kuitenkin.

Ajelimme koneella Kytön tasalle, missä nostimme purjeet. Tuuli oli suoraan vastainen, minkä vuoksi emme kauaa ko. leikkiä jaksaneet ja jatkoimme koneella. Koneella ajeltiinkin sitten aina Porkkalanniemen tasalle asti, missä nostimme jälleen purjeet. Tuulta oli about 3m/s, eikä matka oikein taittunut. Vormön kohdalla luovutimme ja jatkoimme koneella aina Elisaareen asti. Maisemat olivat todella upeat ja keli tyyni. Perille saavuttiin n klo 22.30. Palvelut olivat jo sulkeutuneet ja iltapalan jälkeen painuimme nukkumaan. Toki ensin kuunneltiin Lasse Mårtensonin: Kaikki paitsi purjehdus on turhaa.

Aamu valkeni todella aurinkoisena ja lämpimänä. Aamupalan jälkeen Eero ja Artsi menivät potkimaan fudista kahvilan taakse. Ennen lähtöä oli aika lunastaa lupaus jäätelöiden ostamisesta. Istuimme hetken terassilla ennen lähtöä.

Barösundin ränni mentiin koneella, koska tuuli oli edelleen täysin vastainen, suuntana oli Sommarö. Pari mailia ennen Sommarötä kuitenkin nostimme purjeet ja purjehdimme ylväästi melko kapealla väylällä Tammisaaren saaristossa. Hienosti Artina kulkee. Tällä osuudella näimme merikotkan aika läheltä. Taisi olla lokinpoikasia jahtaamassa. On se ylväs lintu. Onneksi näitä näkee paljon nykyään.

Sommaröhön saavuttuamme kävimme pelaamassa minigolfiia, jätkät kävivät uimassa, käytiin kaupassa ja illlalla vielä terassillakin. Keli oli mitä mainioin ja aurinkorasvaa kului. Ilta päättyi taas tutulla kaavalla Mårtensoniin. Naapuriveneet olivat mukavaa porukkaa ja kun pojat saivat ongittua salakoita, palkitsivat he hyvästä suorituksesta pojat vastapaistetuilla letuilla. Aika jees !

Sunnuntai-aamu oli melko kolea, eikä aurinkokaan ihan täysillä paistellut. Ihan hyvä näin.. Tuulta oli reilusti enemmän, mikä lupasi hyvää purjehduskeliä päivälle. Suoraan keulastahan se edelleen tuli, mutta se on semmoista.. Aamupalan jälkeen äijien ja veneen tankkaus ja matkaan. Melko pian lähdön jälkeen pääsimmekin jo nostamaan purjeet ja aloitimme reissun urheilupurjehdus-osuuden. Tuulta oli mukavat 7-8 m/s ja vauhtia saatiin mukavasti. Jätkätkin innostuivat, kun ohitimme armeijan saaren ja melko iso sotalaiva meni tosi läheltä. Juuri kukaan muu samaan suuntaan menevä ei purjeita vaivautunut nostamaan. Me jatkoimme urhoollisesti kryssimistä, kunnes väylä kapeni niin paljon, ettei vendoille oikein enää ollut tilaa. Siitä konemarssia Hankoon. Itämerenportissa alkoi melkoinen sekoilu venepaikkojen suhteen. Meille aiemmin luvattu paikka oli vallattu jonkun ranskalaisen veneen toimesta, joten meille osoittettiin uusi paikka. Kun vene oli saatu siihen, tultiin kertomaan, että se pitää sittenkin valittetavasti vielä kerran siirtää. Kipparia rupesi toiminta jo vähän ahdistamaan. Tulipa harjoiteltua rantautumista napakassa tuulessa...

Essi tuli hakemaan meidät rannasta ja suuntasimme autolla kohti kotia. Koko takapenkki nukahti 15 min. ajelun jälkeen.

Tuo Lasse Mårtensonin soittaminen täytyy ottaa tavaksi omassakin veneessä, muistan itsekin joutuneeni sitä kuuntelemaan nuorempana kummisetäni veneessä :)